Inginerul Gheorghe Falca, “dottore” in comunicare. Cum l-a transformat pe Traian Basescu in “unsul lui Dumnezeu pe pamant”

  • njwc.info
  • February 9, 2016
  • 0

Inginerul de drumuri si poduri, Gheorghe Falca a devenit in 2015, doctor in comunicare. Edilul Aradului  s-a inscris in 2008  la cursurile, fara frecventa, ale Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii si apoi si-a dat  doctoratul. Totul, in 7 ani,  de la distanta, fara sa frecventeze cursurile sau sa fie prezent in salile de lectura ale acestei facultati.

Lucrarea sa de doctorat, coordonata de profesorul universitar Mihai Coman, fost decan al Facultatii de Jurnalism, se intituleaza “Imaginea mediatica a vietii religioase din Romania postdecembrista”. Un capitol intreg este dedicat unei “analize “ asupra regimului Traian Basescu, prezentand un adevarat “laudatio” fostului presedinte , nasul de botez al lui Gheorghe Falca.

Intentia “doctorului” Falca a fost sa creeze un cadru religios expunerii sale intelectuale , tocmai pentru a-l transforma pe Traian Basescu in “unsul lui Dumnezeu “ , “cel ales” sa castige alegerile din 2004. Mai mult, potrivit conceptiilor introduse de “dottore” , nasul Basescu este “eroul salvator” al natiei romane, in fata raului intruchipar de PSD si Adrian Nastase, un fel de Captain America , pentru muritorii de rand.

In rezumatul prezentarii lucrarii de doctorat, Gheroghe Falca sustine ca “lucrarea de fata a plecat de la intrebarea de cercetare “Cum construieste mass-media imaginea vietii religioase din Romania?”, obiectivul fiind “identificarea modului in care presa scrisa a prezentat, dupa 1989, aspecte legate de acest domeniu”.

“La realizarea tezei, am avut in vedere, in primul rand, prezentarea de teorii ale mass-media utilizate in cercetarea religiei, pentru a vedea daca jurnalistii prezinta aspectele legate de religie in mod obiectiv sau cadrul utilizat de acestia este mai degraba unul orientat spre sensational”, se spune in lucrare.

Mai mult, “ziaristul” Falca scrie ca “in literatura de specialitate, aspectele legate de interferentele dintre religie si mass-media au starnit interesul cercetatorilor, care au studiat nu doar continutul stirilor religioase, ci si mass-media si audienta”.

Eroul salvator

Apoi, “cercetatorul” Falca, citand tot felul de specialisti in comunicare, din strainatate si din Romania (vezi pasaje intregi din lucrarile coordonatorului sau, profesorul universitar Mihai Coman), ajunge la o concluzie irefutabila: Traian Basescu este eroul salvator al Romaniei. Si nu numai, atat, chiar si “unsul lui Dumnezeu” pe Pamant! Totul, demonstrat “stiintific”, potrivit tezei de doctorat al lui Gheorghe Falca.

Nu este de neglijat faptul ca primarul Aradului este nu numai finul lui Basescu, dar si unul dintre liderii importanti ai partidului condus la acea vreme, de fostul sef al statului – PDL. O situatie penibila: lider al PDL, care isi da doctoratul in …campania electorala a PDL.

Salvatorul, visat in taina si chemat in mod violent

Sa prezentam pasaje din lucrarea de doctorat a lui Falca: “Elementele arhetipale ale eroului salvator au fost folosite atat de echipa care s-a ocupat de compania lui Traian Basescu, cat si jurnalistii care au acoperit campania electorala. Mitul eroului, care are inca un impact important in lumea moderna, accentueaza dimensiunea teatralitatii politicului. Eroul apare, actioneaza, provoaca adeziune, se incarca cu puterea emanata de oamenii simpli, pe care ii reprezinta”.
In acest scenariu de teatru de proasta calitate, apar si alte personaje, din preajma lui Basescu: “Un exemplu este discursul lui Stolojan din anul 2002: “Eu muncesc! Eu sunt economistul competent! Eu nu vin la ciolan! Eu imi asum responsabilitatea! “.

Pentru a-si sustine teoriile elucubrante, Falca, face apel la teoria lui R Girardet: “Afirmarea autoritatii si a puterii de a face ceva pentru ceilalti, mult mai slabi, confirma formula lui R Girardet : imaginea salvatorului asteptat – visat in taina sau chemat in mod violent – tinde sa se defineasca, cel mai adesea, sub forma unui fel de substitut al autoritatii paterne(sic!)”.

Pe aceasta linie, in lucrarea de doctorat al lui Falca, se sustine ca “Basescu s-a impus in anul 2004 in imaginarul colectiv romanesc, deoarece oamenii l-au perceput ca un conducator providential, istet si hotarat, care are capacitatea sa-i scoata din nevoi”.

Era nevoie de un exemplu concludent , pentru sustinerea teoriei “eroului salvator”: “Spre exemplu, in campania electorala din anul amintit, Basescu a fost plasat, in doua momente, in ipostaze tipice pentru consacrarea eroului salvator. Astfel, in deschiderea turneului electoral, in timpul vizitei la Constanta, in Parcul Primariei, spatiu de referinta al urbei, Basescu urca pe scena special amenajata impreuna cu candidatii, impreuna cu Calin Popescu Tariceanu, Mona Musca si Adriean Videanu”.

Candidatii DA, inserati intr-un microcosmos simbolic

In teoria ( a se citi “in mintea”) inginerului Falca, totul se transforma intr-un mit, care are are in spate un adevarat ceremonial religios: “ Ritualul celorlalte mitinguri electorale ale Aliantei din campania electorala pentru alegerile locale este pastrat si de data aceasta, pe scena fiind invitate si sotiile liderilor si alte figuri reprezentative politic. Candidatul este astfel inconjurat de spectatori din sfera politica si familiala, care construiesc o imagine a inserarii acestuia intr-un microcosmos (sic!) simbolic”.

Si pentru ca simtul ridicolului sa depaseasca granita catre penibil, “doctorul” Falca se intrece pe sine: “La finalul ceremoniei, Basescu primeste de la Stelian Dutu, candidat al Aliantei la Parlament, doua cadouri: un fluier si o sabie militara din vremea Regelui Carol”. Cum interpreteaza edilul de la Arad gestul lui Dutu? : “Candidatul la presedintie se legitimeaza astfel prin gestul primirii obiectelor care ii evidentieaza statutul de lider. Fluierul este simbolul poporului roman, asociat cu miturile pastorale, mioritice, in timp ce sabia lui Carol este simbolul puterii si face raportarea la mitul elitelor”.

Basescu si insemnele regale ale unsului pe pamant

Dar paroxismul teoriei fulminante al lui Falca, apologetul lui Basescu, de abia acum vine: “Inmanarea armei cu insemnele regale sugereaza in acelasi timp o perpetuare a autoritatii unsului lui Dumnezeu. Distinctiile oferite lui Traian Basescu inseamna o recunoastere avant la letrre a autoritatii”!!!!

Pentru a reveni cu picioarele pe pamant, este de amintit faptul ca Stelian Dutu(PDL), candidatul de sub pulpana unsului lui Dumnezeu pe pamant( Basescu), a pierdut, cu brio alegerile din 2004 ( amintite in lucrarea de doctorat), de la Primaria Constantei, in fata smecherului si frivolului, Radu Mazare.

Un alt episod al imaginarului religios este relatat in lucrarea de doctorat al lui Gheorghe Falca: “Mai tarziu, Basescu inaugureaza pe 26 noiembrie, parcul din fata Bisericii Sfantul Gheorghe, ale carei lucrari de amenajare fusesera incheiate chiar in aceeasi zi. Aflat in apropierea lacasului de cult de la kilometrajul 0, candidatul isi exprima dorinta de a participa la slujba religioasa”.

Scenariul  care se supune sistemului normativ si axiologic

Si de aceasta data, puerilul Falca, incearca sa-l scoata pe Traian Basescu, din lumea profana pentru al proiecta intr-o dimensiune ireala ( sacra): “Scenariul gestual al lui Traian Basescu la liturghia tinuta in Biserica Sfantul Gheorghe se supune sistemului normativ si axiologic (sic!) promovat de celalalt centru de autoritate, centrul religios. Candidatul sobru, conform relatarilor de presa, sta in fata altarului si murmura impreuna cu preotul “Tatal nostru”.

Acum vine partea tare: “Dupa slujba, preotul l-a binecuvantat si l-a stropit cu agheasma. Acesta este gestul care exprima in cel mai inalt grad pozitionarea sub semnul protectiei divine, cu atat mai mult cu cat Traian Basescu primeste binecuvantarea in biserica cu hramul Sfantului Gheorghe, cel care rapune balaurul. Stropirea cu agheasma inseamna in acelasi timp si sfintire, adica separare de profane, separare ce decurge din cunoasterea legilor divine si ceremonial. Tot aici are loc un transfer de capital simbolic dinspre fata religioasa spre candidat, prin binecuvantarea primita de la preot pentru constructia parcului: “Dumnezeu sa va dea sanatate ca acum, inainte de alegeri, avem sansa uriasa ca la km 0 sa avem un monument al Romaniei”.

Lupta contra celor potrivnici

Ca apoi, preotul de la Biserica Sfantul Gheoghe, ca un Rasputin al Romaniei, sa vada in Traian Basescu, viitorul presedinte al Romaniei: “Astfel, parintele il indeamna pe Traian Basescu sa lupte ca presedinte al Romaniei impotriva celor potrivnici, indemn care are in acelasi timp statut de gir, preotul anticipand intrucatva victoria candidatului in alegeri”.

Mai mult, “doctorul” Falca pune punctul pe i: “Sacralizarea politicului se produce in acest context dintr-o intamplare: A fost o coincidenta ca m-am aflat aici. Nu a fost planificat nimic dinainte, dar astazi s-au incheiat lucrarile la acest parc, afirma Basescu. Insa, candidatul asimileaza intamplarea ca un mesaj al divinitatii , precizand : poate ca e un semn de la Dumnezeu”.

Acest episod a fost o intamplare asa cum a fost neprevazuta si boala imaginara a lui Stolojan si plansetele in direct ale lui Basescu: situatie halucinanta, creata special pentru ca Basescu sa preia pozitia de candidat la alegerile prezidentiale din 2004.

Incercarea lui Falca din lucrarea de doctorat de a transfera un moment pur electoral intr-o stare de sacralitate , este de-a dreptul penibila. Mica sceneta expusa in teza de doctorat a edilului Aradului nu reprezinta decat dorinta profana, manifestata de toti candidatii de la locale, parlamentare sau prezidentiale, de a se afisa alaturi de preoti, deveniti agenti electorali, la fiecare campanie electorala. La randul lor, preotii profita din plin de campaniile electorale, cand candidatii se intrec intre ei, sa faca donatii in bani, lucrari, (constructii de biserici sau renovari). Nu exista nimic sacru in aceste metehne police romanesti!

Isus de Romania

In lucrarea sa “stiintifica”, Gheorge Falca, o tine inainte cu “eroul salvator”: “Schema mitologica a eroului salvator a fost folosita si de mass-media. Daca discursul de marketing politic nu a atins tema nasterii aparte a eroului, presa a accentuat aceasta dimensiune prin intermediul a doua interviuri luate Elenei Basescu, mama noului presedinte, in primele doua zile de dupa anuntarea victoriei la prezidentiale. Astfel, mama noului presedinte isi aminteste cu m l-a nascut acasa, fara moasa, mosit de cele doua bunici ( Evenimnentul zilei, 15 decembrie)”. Mai trebuia sa spuna ca s-a nascut in iesle, si gata noul Isus al Romaniei!

Mai departe, Falca scrie ca “tema eroului salvator este amplu dezvoltata in articolele care comenteaza victoria sa electorala: “ Romania s-a salvat in ultimul moment de naufragiu “ ( Evenimentul zilei, 14 decembrie); “Traian Basescu e salvatorul firavei democratii romanesti” ( Evenimentul zilei, 14 decembrie); “Daca el ar fi pierdut, criza politica din Romania risca sa se cronicizeze” ( Revista 22, 16 decembrie). In felul acesta, victoria electorala apare nu numai ca implinirea unui destin exemplar, ci si ca o salvare a comunitatii: prin eroul ales, intreaga natiunea se purifica si se elibereaza de blestemul (post)comunismului”.

Daca ne luam dupa logica inginerului Falca, am putea spune ca “eroul salvator” a fost si Ion Iliescu, care a scapat Romania de raul exprimat de Corneliu Vadim Tudor, la alegerile din 2000, cand mai toti( inclusiv Basescu), dreapta sau stanga politica s-au asezat in spatele lui Iliescu pentru a salva democratia.

O teorie care nu sta in picioare si care nu are ce cauta intr-o lucrare de doctorat, intitulata a fi stiintifica si care se numeste “Imaginea mediatica a vietii religioase romanesti in perioada postdecembrista”. Nu o putem considera decat o expunere de pareri si exagerari, care se transforma intr-un “laudatio” la adresa unei rude a lui Gheorghe Falca ( il numim pe Traian Basescu).

Mai mult, lucrarea reprezinta un punct de vedere total subiectiv, Falca fiind un exponent al regimului Basescu, un primar PDL, cu functia politica importanta la nivel central in fostul partid prezidential. Este de neinteles cum insa, un profesor universitar, de talia lui Mihai Coman, fost decan la Facultatii de Jurnalism din Bucuresti, si-a dat girul pentru o asemenea lucrare de doctorat.

Sursa:

Leave a Reply